Thursday 27 August 2015

Zaman Penjajahan : Jepun (Faktor Kemenangan Tentera Jepun)

Assalamualaikum dan salam sejahtera, 

Isi pertama adalah berkaitan dengan pengenalan kepada Zaman Penjajahan Jepun di Tanah Melayu dan Faktor Kemenangan Tentera Jepun.

Pengenalan Zaman Penjajahan Jepun Di Tanah Melayu  ( 15 Feb 1942-15 Ogos 1945)

Penjajahan Jepun merupakan salah satu peristiwa penting dalam negara kita. Walaupun Jepun menduduki negara kita selama 3 setengah tahun, namun kesannya amat mendalam kepada penduduk Tanah Melayu. 

Seluruh Tanah Melayu dan Singapura ditawan dengan mengambil masa selama 70 hari sahaja. Serangan dimulakan melalui dua arah iaitu melalui pantai timur dan pantai barat. Rancangan utama Jepun adalah untuk menubuhkan Pemerintahan Baru Asia Timur Raya di mana pihak Jepun telah berjanji akan memberikan kemerdekaan kepada seetengah negara di Asia Tenggara. 

Peta menunjukkan cara kemasukan Jepun ke Tanah Melayu

 Faktor Kemenangan Tentera Jepun

  • Ketidaksetiaan Tentera British menghadapi peperangan


Pihak British tidak bersedia untuk menghadapi peperangan. Mereka menjangka Jepun akan memulakan serangan dari arah selatan (Singapura) kerana pusat pentadbiran British berada di situ tetapi sebenarnya Jepun memulakan serangan dari arah utara (Kelantan) dan menakluk negeri-negeri Melayu satu per satu. 

  • Kelemahan pertahanan laut British


Jepun telah menyerang Tanah Melayu melalui jalan laut dan tidak melalui udara seperti yang dijangkakan oleh kerajaan British. Pertahanan laut British sebenarnya terlalu lemah terutamanya apabila dua kapal perang mereka iaitu Prince Of Wales dan Repulse telah ditenggelamkan oleh Jepun pada 10 Disember 1941 di perairan sebelah timur Semenanjung (Pahang)

  • Persediaan peperangan oleh Jepun
Kelebihan tentera Jepun yang cukup terlatih, berpengalaman serta bersemangat tinggi dan mempunyai taktik peperangan yang cukup baik. Ini juga disebabkan oleh pegawai-pegawai yang berkebolehan dan berpengalaman seperti Yamashita dan Tisuji. Ini bertentangan dengan sikap tentera British kerana sebahagian besar mereka terdiri daripada orang India yang masih muda dan tidak mempunyai pengalaman dalam peperangan. 

Gambar rajah menunjukkan Jepun memasuki Tanah Melayu dengan menaiki basikal 

  • Kelewatan tentera bantuan dari London dan India
Fenomena ini adalah berpunca akibat daripada masalah kewangan yang dihadapi oleh Kerajaan British. 






1 comment:

  1. bagus isi kandungan..keep it up! thumbs up girls! ^_^

    ReplyDelete