Friday 21 August 2015

Zaman Penjajahan : Jepun (Kesan Pendudukan Jepun)

Kesan Pendudukan Jepun


  • Politik
Wujud kesedaran politik dalam kalangan penduduk Tanah Melayu dan keyakinan untuk memerintah sendiri di kalangan Orang Melayu. Orang Cina dan India dengan ciri bangsa masing-masing dan cenderung mengenai negara asal mereka. Orang Cina juga kian aktif berpolitik dengan menyertai Parti Komunis Malaya (PKM) dan parti ini menjadi yang terkuat pada tahun 1945-1948.

  • Ekonomi
Penduduk menderita kerana kekurangan makanan dan menggunakan pelbagai cara untuk hidup. Perusahaan bijih timah dan getah merosot akibat serangan Jepun untuk menakluki Tanah Melayu. Para petani dan nelayan telah dipaksa menjual hasil mereka kepada pihak Jepun. Perdagangan menjadi lumpuh dan nilai mata wang negara turut terjejas kerana pengedaran mata wang yang tidak terkawal.

  • Sosial
Orang Cina telah ditindas, Orang Melayu dan India menjadi buruh paksa. Orang Cina terpaksa melarikan diri ke pinggir hutan dan membuka petempatan baru. Berlaku permusuhan di antara orang Melayu dan orang Cina dan sistem pendidikan Jepun diperkenalkan yang menekankan latihan akhlak daripada akademik. Masalah kekurangan beras akibat sistem perdagangan antarabangsa yang kacau-bilau. Penduduk Tanah Melayu menghadapi masalah kesihatan ekoran kurangnya bekalan perubatan dan makanan yang tidak berzat. 




No comments:

Post a Comment